موج وبلاگی دوست شهیدت کیه !؟

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لینک دوستان
آخرین مطالب
امکانات




مشاهده و دریافت کد
ویژگی های مداحی موفق به روایت حجت الاسلام رفیعی
نویسنده : یازهرا
جمعه 92/8/10
نظر

در تجمع مداحان پیشکسوت اصفهان در یادواره شهید تورجی زاده مطرح شد

http://www.miu.ir/uploads/4321_48949_48965.jpg

ویژگی‌‌‌های مداح موفق به روایت حجت‌الاسلام رفیعی

یک کارشناس مسائل دینی ویژگی‌‌‌های مداح موفق را برشمرد.

 

به گزارش وبلاگ یازهرا«سلام الله علیها»، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی امشب در نخستین یادواره شهید تورجی زاده شهید مداح 8 دفاع مقدس در جمع بسیاری از مداحان پیشکسوت اصفهان با اشاره به روز 22 ذی‌الحجه تا روز شهادت میثم تمار که به عنوان روز مداحان تعیین شده است به سرگذشت میثم تمار و ویژگی‌های آن شهید بزرگوار در مدح و ثنای حضرت علی (ع) پرداخت و اظهار داشت: مداحان و شعرا همانقدر که بر صراط مستقیم حرکت می‌کنند، می‌توانند هدایتگر مردم باشند، اما در صورتی که بر خط انحراف حرکت کنند، می‌توانند پیشقراول لشکر گمراهان باشند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اصلی مداحان از نظر قرآن این است که آن مداح چیزی را بر زبان آورد و به مردم بگوید، در حالی که خود به آن عمل نکند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: طبق آیه شریفه قرآن، مداحان و شعرایی که عاقبت به خیر می‌شوند، چند ویژگی خاص دارند؛ ابتدا مؤمن هستند، سپس بر عمل صالح تأکید می‌ورزند و زیاد ذکر خدا می‌گویند، اما ویژگی بارز آنها دفاع از مظلوم است.

رفیعی ابراز داشت: یک مداح اهل بیت (ع) باید اهل مطالعه باشد؛ نداشتن اطلاعات دقیق و صحیح پیرامون اهل بیت (ع) بزرگترین عیب و نقص یک مداح است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دومی که در توصیه به مداحان اهل بیت (ع) باید متذکر شوم، نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب هم نسبت به آن بسیار تأکید دارند و آن گفتن و بیان شعرهایی با مضمون موعظه و نصحیت است.

این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: سومین توصیه بنده به مداحان حسینی این است که یا سراغ شعرها و مرثیه‌های عربی نروند و یا چنانچه از الفاظ و ابیات عربی استفاده می‌کنند، حتماً آن را صحیح بخوانند و قبل از جلسه با اهل تخصص ادبیات عرب چک کنند.

 

رفیعی بیان داشت: مداحان استفاده ابزاری از تاریخ را در مرثیه‌خوانی‌ها و ذکر مصیبت‌های خود کنار بگذارند و هرگز از آن استفاده نکنند.

 

وی یادآور شد: مداحان سعی کنند در شب‌های عاشورا و ماه محرم از مقتل‌های معتبر بهره بجویند و به طور صحیح مقتل‌خوانی کنند که حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه به ذکر چند مقتل معتبر، صحیح و قوی برای مداحان حاضر در جلسه پرداخت.

این کارشناس مسائل دینی ابراز داشت: مداحان باید دو نکته اساسی را رعایت کنند، اول اینکه هر گفته راست را نباید در جمع عزاداران بیان کرد و دومین نکته حائز اهمیت در مقتل‌خوانی پردازش صحیح رخدادها در مقتل است.

رفیعی بیان کرد: مداحان و شعرا از غلو کردن در مجالس عزاداری و وضع اهل بیت (ع) خودداری کنند.

وی در پایان از مداحان خواست تمام سعی خود را بکنند که در ظهر عاشورا و یا نماز اول وقت هرگز مداحی نکنند و نماز جماعت اول وقت را در اولویت کار خود قرار دهند.


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
یــــــــا زهــــــرا
نام: محمدرضا تورجی زاده
تولد : 23 تیر ماه 1343
فرزند: حسن
شهادت: 5 اردیبهشت 1366
محل شهادت: بانه _ منطقه عملیاتی کربلای 10
محل دفن:گلزار شهدای اصفهان
روبروی فروشگاه فرهنگی شاهد
حرف دل
روی قبرم بنویسید که خواهربودم
سالها منتظر روی برادر بودم
بنویسید گرفتار نباشم چه کنم؟
روی قبرم بنویسیدجدایی سخت است
اینهمه راه بیایم،تو نیایی سخت است
یوسفم رفته و از آمدنش بیخبرم
سالها میشود و از پیرهنش بیخبرم
نوای یار
طلا روی طلا
شهید محمدرضا تورجی زاده
وب های مرجع همکار
آرشیو ماهانه
منو اصلی
نویسندگان

Up Page
ابزار و قالب وبلاگکد پرش به بالای صفحه وب